فرارسیدن شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام را به همه مسلمانان جهان تسلیت عرض می نماییم
برفراز منبر فریاد زد:
من راه های آسمان را بهتراززمین می شناسم.......کسی اعتنا نکرد،یکی گفت اگردانایی،موهای سرمن رابشمار،آسمان رامی خواهی چکار؟
فریادزد:دل من ازدست شما پرخون است وسینه ام ازخشم مالامال........ازدورش متفرق شدند......دیگردرددلهایش را به چاه می گفت....
گوشه دیوار نشست وگفت :اللهم انی مللتهم وملونی....خدایا من ازاین ها آزرده ام،این ها ازمن-من ازاین ها خسته ام اینها ازمن....بعدنفرین کرد:چه نفرینی...............خدایا مراازاینهابگیر...درمحراب مسجدفریادکشید:فزت ورب الکعبه.............دعایش مستجاب شد.
کوچه خالی بود.دیگر کسی برای کسی سخن نمی گفت......کوفیان آرام وبی دغدغه در هم می لولیدند......
احکام چت در اینترنت
سوال )چت دراینترنت به صورت گفتاری ویا نوشتاری با جنس مخالف-بااین شرط که ازحدود شرعی خارج نشویم(مثلا برای تبادل نظر)چه حکمی دارد؟
جواب)همه مراجع:اگربدون قصد لذت وترس افتادن به حرام باشد،اشکال ندارد.
سوال2)چت کردن با جنس مخالف ورد وبدل صحبتهای معمولی ،چه حکمی دارد؟
جواب)همه مراجع:درصورتی که خوف فتنه وکشیده شدن به گناه وجودداشته باشد جایز نیست.
سوال 3)حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاعیم،چیست؟
جواب)همه مراجع (به جز آیت آلله بهجت وآیت الله صافی حفظهما الله):
اگر ترس افتادن به حرام باشد ،جایز نیست.
آیت الله بهجت وآیت الله صافی گلپایگانی :باتوجه به اینکه در فرض یاد شده ،چت با نامحرم در معرض فساد است،جایز نیست.
سوال 4)چت کردن با اشخاص مختلف ،به انگیزه پیدا کردن فرد مورد نظر برای ازدواج با او ،چه حکمی دارد؟
جواب)همه مراجع:اگربدون قصدلذت وترس افتادن به گناه باشد وباعث مفسده نشود،اشکال ندارد.
سوال 5)چت کردن بازنان غیرمسلمان وانجام صحبتهای تحریک آمیز با آنان چه حکمی دارد؟
جواب)همه مراجع:حرام است.
پرسش وپاسخ دانشجو جلد 18 نگاه وپوشش
جناب حاج مرادخان حسن شاهی ارسنجانی نقل کردند:درسالی که بیشتر نواحی فارس به آفت بلا مبتلا شده بود،به قوام الملک خبردادندکه مزرعه های شمادرنواحی فسا،تمام به واسطه ملخ ازبین رفته.
قوام گفت:باید خودم ببینم.پس به اتفاق ایشان ومرحوم بنان الملک وچند نفر دیگر ازشیراز حرکت کردیم.چون به مزارع قوام رسیدیم دیدیم که تماماً خوراک ملخ گردیده به طوری که یک خوشه سالم نمانده.همین طور که می رفتیم وتماشامی کردیم ،به قطعه زمینی رسیدیم که تقریباًوسط مزرعه بود،دیدیم محصول آن سالم ویک خوشه اش هم موردحمله واقع نشد؛درحالی که محصول زمین های چهارطرف آن به کلی ازبین رفته بود.قوام گفت:دراین زمین چه وقت بذر پاشیده اندومتعلّق به کیست؟گفتند:فلان شخص که دربازارپاره دوزی می کند،
گفت:می خواهم اوراببینم.به من گفتند:اورابیاور،رفتم اورادیدم وگفتم:آقای قوام توراطلبیده،گفت:من باآقای قوام کاری ندارم،اگراوبامن کارداردبیاید.هرطوربودباخواهش والتماس اورانزدقوام آوردیم.قوام ازاوپرسید:فلان زمین بذرش ازتواست وتوکاشته ای؟
گفت:بلی،قوام پرسید:چه شده که ملخ همه زراعت هاراخورده جزمال تورا؟
گفت:اولاًمن مال کسی رانخورده ام تاملخ مال مرا بخورد وثانیاًمن همیشه زکات آن راسر خرمن خارج می کنم وبه مستحقین می رسانم ومابقی رابه خانه می برم،
قوام الملک اوراآفرین گفت واز حالش سخت در شگفت شد..
داستانهای شگفت ص 120زکات فقهی چند نوع است؟ نام ببرید؟
زکات بر دو نوع است:1-زکات مال که بنا بر قول مشهور فقها به 9 چیز تعلق می گیرد 2-زکات فطره که روز عید فطر پرداخت می شود.
زکات مال و زکات فطره (فطریه)چه فرقی با هم دارند؟
1-زکات مال مربوط به اموالی است که ذکر شد ولی زکات فطره ،زکات بدن است. 2-مقدار پرداختی در زکات مال بستگی به نوع مال دارد مثلاً در غلّات ودر حیوانات مقدار پرداختی فرق دارد امّا زکات فطره یک مقدار معیّن است یعنی به ازای هر نفر سه کیلو (یک صاع)گندم یا جو یا برنج یا خرما و مانند اینها پرداخت می شود.3-زکات فطره بر فقیر واجب نیست ولی زکات مال در صورت رسیدن به حد نصاب حتّی بر فقیر هم واجب است.(دقت فرمائید)
اولاً خمس را حتماً باید با اجازه مجتهد به مصرف رساند و مصرف خود سرانه خمس بدون اجازه مجتهد یا حاکم شرع (یا نماینده مجتهد) مجزی نیست (انسان را برئ الذّمه نمی کند).در هر صورت خمس را دو قسمت می کنند وبا اجازه حاکم شرع یعنی مجتهد جامع الشرایط نصف آن را به سیّد فقیرمی دهند و نصف دیگر سهم امام علیه السلام است که در زمان ما آن را به دست مجتهدین می رسانند که آن بزرگوران نیز آن را صرف امور دینی ، نشر معارف اسلامی ، امور عام المنفعه مثل ساخت مساجدو...امور خیریه و..و مقداری از سهم امام را صرف اداره حوزه های علمیه وشهریه طلاب می کنند(از قدیم حوزه های علمیه با سهم امام و وجوهات شرعی اداره
می شده و اکنون نیز چنین است و هیچگاه حوزه های علمیه متصّل به منابع دولتی و حکومتی نبوده و نیست).امّا مصرف زکات در هشت مورد است که عبارتند از فقیر ، مسکین،جمع آوری کنندگان زکات(عاملین)، مؤلفه ی قلوب،خرید و آزاد کردن بنده ها،بدهکاران،امور عام المنفعه،و در راه مانده که ان شاءالله توضیح آن خواهد آمد.
آیا زکات همان خمس است یا با هم فرق دارند؟فرق خمس و زکات چیست؟
خمس و زکات دو موضوع متفاوتند و هر کدام از فروع دین و واجب هستند. هرچند که در بعضی مصارف با هم مشترک هستند.خمس پرداخت یک پنجم یا (بیست درصد)20% مال است که از درآمد سال زیاد بیاید یا به گنج و معدن و مال حلال مخلوط به حرام و جواهری که به واسطه غوّاصی به دست می آید و غنیمت جنگی و زمینی که کافر زمّی از مسلمان می خرد تعلّق می گیرد،امّا زکات پرداخت مقدار معیّن مال است در صورتی که آن مال به حدّ نصاب برسد و بنا بر قول مشهور فقها به 9 چیز تعلّق می گیرد.که احکام این دو (خمس و زکات) در رساله ها مفصّلاً ذکر شده است
حدیث پزشکی:
*بهترین افطاری وسحری
پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم):
خرما چه خوش سحری است .ونیز فرمودند:اگرکسی ازشما روزه بود ،باخرما روزه بگشاید واگر خرما نیافت با آب،چراکه آب پاک کننده معده است
.*تاکید بر خوردن سحری
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم):
خداوند متعال وفرشتگان او براستغفارکنندگان وسحری خوران درسحرگاهان درودمی فرستند.پس بایسته است هرکدامتان سحری بخوریدهرچندباجرعه ای آب باشد.امّا بهترین سحری ها سویق وخرماست.
احادیث پزشکی محمدی ری شهری ج 1
شیخ منتظری یزدی در کشکول جلد دوم آورده است:
روزی رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم)از راهی می گذشت شیطان را دید که ضعیف ولاغرشده است.ازاوپرسید چرا اینقدر ضعیف ولاغرگشته ای؟گفت یا رسول الله ازدست امت تورنج می برم ودرزحمت هستم.پیامبرفرمود:مگر امت من باتو چه کرده وچه می کنند که رنج می بری؟گفت:یارسول الله شش خصلت دارند که من نمی توانم این شش خصلت را در آنها ببینم!
1-هر کجا به هم می رسند سلام می کنند.(چون سلام ضدتکبر است)
2-با هم مصافحه می کنند (دست می دهند)..البته دست دادن زن ومرد نامحرم جایز نیست.
3-ابتدای هرکاری که می خواهند انجام دهند بسم الله الرحمن الرحیم می گویند.
4-هر کاری که می خواهند انجام دهند انشاالله می گویند.
5-استغفار می کنند وباگفتن این جمله سعی مرا باطل می کنند.
6-هروقت نام مبارک تو رامی شنوند صلوات می فرستند.
شیطان را بهتر بشناسیم ص22
قضای روزه دختر بالغ
سوال:دختری که به سن بلوغ 9 سال قمری رسیده است وبه واسطه ضعف بنیه نمی تواند در ماه رمضان روزه بگیردوبعد از رمضان تا رمضان دیگر نمیتواند قضا کند،حکمش چیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله):
ناتوانی از روزه وقضای آن به مجرد ضعف وعدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از وی فوت شده بر وی واجب است
مرحوم آیت الله لنکرانی(رحمه الله):
هروقت توان آن را پیدا کرد باید قضای آن را به جا آورد.
حضرت آیت الله سیستانی(حفظه الله):
ضعف مجوز خوردن روزه نیست مگر اینکه برای اوضررداشته باشدیا حرجی باشد که دراین صورت قضاهروقت بتواندلازم است.
حضرت آیت الله بهجت(حفظه الله):
می تواند قضای آن را درزمانی که توانایی دارد به جا آورد ولوبافاصله یادرروزهای کوتاه سال ولی کفاره ندارد.
مرحوم آیت الله تبریزی(رحمه الله)-حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی(حفظهما الله):
درفرض سوال باید برای هرروز یک مدطعام(750گرم)گندم وجو و..کفاره بدهد وقضا هم ندارد.
مسائل جدید ازدیدگاه علما ومراجع تقلید ج5 صفحه 91.....تهیه وتنظیم سید محسن محمودی
سلام........پیرو سوال بعضی از مؤمنین مبنی بر اینکه:آیا انسان وقتی به دنیا می آید با رزایل اخلاقی (حسد .کبر.عجب و...)به دنیا می آید یا اینکه از محیط می گیرد؟......مناسب دیدم به حول وقوه الهی جواب این مطلب را توی وبلاگ بیارم تا اگه لازم بود ازش استفاده بشه............
اما جواب سوال :
وقتی این سوال پیش آمد ذهن بنده به طرف آیاتی که خلقت انسان را بیان میکنه رفت.لذا معجم المفهرس قرآن کریم را براداشتم و به در قسمت (خ ل ق)به آیاتی مثل :خلق الانسان ضعیفا (نساء 28) و انّ الانسان خلق هلوعا(معارج19) برخورد کردم و و وقتی تفسیر این آیات را دیدم نکات زیبایی از تفسیر نمونه انتخاب کردم که انشاالله مورد استفاده قرار بگیره............
تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 37چاپ دارالکتاب اسلامیه نوبت چاپ بیست وششم
نکته:آیا در طبیعت انسان شر وبدی است؟
در اینجا سؤال یا سؤالهائى مطرح مى شود که اگر خداوند انسان را براى سعادت و کمال آفریده چگونه در طبیعت او شر و بدى قرار داده است ؟ وانگهى آیا ممکن است خداوند چیزى را با صفتى بیافریند ، و سپس آفرینش خود را مذمت کند ؟ و از همه اینها گذشته قرآن در آیه 4 سوره تین صریحا مى گوید : لقد خلقنا الانسان فى احسن تقویم : ما انسان را به بهترین صورت و ساختمان آفریدیم .
مسلما منظور این نیست که ظاهر انسان خوب و باطنش زشت و بد است ، بلکه کل خلقت انسان به صورت احسن تقویم است ، و همچنین آیات دیگرى که مقام والاى انسان را مى ستایند ، این آیات با آیه مورد بحث چگونه سازگار است ؟
پاسخ همه این سؤالات با توجه به یک نکته روشن مى شود ، و آن این است که خداوند نیروها و غرائز و صفاتى در انسان آفریده است که اینها بالقوه وسیله تکامل و ترقى و سعادت او محسوب مى شوند ، بنابر این صفات و غرائز مزبور ذاتا بد نیست ، بلکه وسیله کمال است ، اما هنگامى که همین صفات در مسیر انحرافى قرار گیرد ، و از آن سوء استفاده شود ، مایه نکبت و بدبختى و شر و فساد خواهد بود .
فى المثل همین حرص نیروئى است که به انسان اجازه نمى دهد به زودى از تلاش و کوشش بازایستد ، و با رسیدن به نعمتى سیر شود ، این یک عطش سوزان است که بر وجود انسان مسلط است ، اگر این صفت در مسیر تحصیل علم و دانش به کار افتد ، و انسان حریص در علم و یا به تعبیر دیگر تشنه و عاشق بى قرار علم باشد ، مسلما مایه کمال او است ، اما اگر آن در مسیر مادیات به کار افتد مایه شر و بدبختى و بخل مى گردد .
به تعبیر دیگر : این صفت شاخه اى از حب ذات است ، و مى دانیم حب ذات چیزى است که انسان را به سوى کمال مى فرستد ، اما اگر در مسیر انحرافى واقع شود به سوى انحصارطلبى ، و بخل و حسد و مانند آن پیش مى رود .
در مورد مواهب دیگر نیز مطلب همین گونه است ، خداوند قدرت عظیمى در دل اتم آفریده که مسلما مفید و سودمند است ، ولى هر گاه از این قدرت درونى اتم سوء استفاده شود و از آن بمبهاى ویرانگر بسازند ، نه نیروگاههاى برق و وسائل صنعتى دیگر ، این مایه شر و فساد خواهد بود .
و با توجه به بیان فوق ، مى توان میان تمام آیاتى که در قرآن مجید درباره انسان وارد شده است جمع کرد